Beyin yaşlanması o yaştan sonra hızlanıyor… Hangi destekler tesirli olabilir? Bilim insanları yanıtladı
Yeni bir araştırmaya nazaran, insan beyni 44 yaşından itibaren süratle yaşlanmaya başlıyor ve bu süreç 67 yaşında en yüksek suratına ulaşıyor. Bu araştırma, kan örnekleriyle yapılan misal bir çalışmanın sonuçlarıyla da örtüşüyor.
Araştırma, Stony Brook Üniversitesi’nden nörobilimci Lilianne Mujica-Parodi’nin liderliğinde yürütüldü ve 18 ila 90 yaş aralığındaki 19 bin 300 kişinin beyin taramalarını inceledi. Araştırmada işlevsel manyetik rezonans görüntüleme (fMRI) ve elektroensefalogramlar (EEG) kullanılarak, beynin farklı bölgeleri arasındaki kan akışı ve elektriksel irtibatlar incelendi.
Çalışma, beyin yaşlanmasının insülin direnci ile kontaklı olduğunu gösterdi. İnsülin direnci, kan şekerini hücrelere taşımak için daha fazla insülin gerektiği manasına geliyor. Araştırmada, yüksek kan şekeri düzeyine sahip 40’lı yaşlarındaki şahısların beyinlerinin, tıpkı yaş kümesindeki insülin direnci belirtisi olmayan bireylere nazaran daha süratli yaşlandığı görüldü.
KETOJENİK TAKVİYELER YARDIMCI OLABİLİR Mİ?
Araştırma grubu, beyin yaşlanmasının, nöronların insüline karşılık verememesi sebebiyle glikoz eksikliğinden kaynaklanabileceğini düşünüyor. Ketojenik destekler, bedenin şeker yerine ketonları güç kaynağı olarak kullanmasına yardımcı olabiliyor.
Araştırmanın bu kısmında 20 ila 79 yaş aralığında 101 iştirakçi, bir gece boyunca aç bırakıldıktan sonra fMRI taramasına alındı. Daha sonra iştirakçilere ya keton içeren bir içecek ya da tıpkı kaloride şekerli bir içecek verildi. 30 dakika sonra yine fMRI taraması yapıldı.

Sonuçlar, keton içeceğinin, yaşlanmaya bağlı beyin ağı bozulmalarını azalttığını gösterdi. Bu tesirin bilhassa 40 ila 59 yaş kümesindeki bireylerde daha besbelli olduğu ve genç yetişkinlere nazaran yüzde 80 daha tesirli olduğu tespit edildi. Fakat, 60 ila 79 yaş kümesinde bu tesirin çok daha az olduğu görüldü.
Araştırma, keton desteklerinin beyin yaşlanmasını yavaşlatma potansiyelini gösterse de, uzun vadeli tesirlerini anlamak için daha fazla çalışmaya muhtaçlık duyuluyor.
Mujica-Parodi, bu desteklerin sırf aşırı insülin direncine sahip ve kendi ketonlarını üretemeyen bireylerde tesirli olabileceğini belirtiyor. Ayrıyeten, düşük glikoz düzeylerinde bedenin kendi ketonlarını üretebileceği ve bu sebeple diyet değişikliklerinin de tesirli olabileceği vurgulanıyor.